دستگاه های فرماندهی

امروزه با افزایش جمعیت و عبور و مرور خودرو ها، کنترل ترافیک شهری به یکی از اصلی ترین دغدغه های پلیس راهنمایی و رانندگی تبدیل شده است. نکته قابل توجه این است که سیستم کنترل ترافیک هوشمند به تنهایی برای رفع مشکل ترافیک کافی نیست. یک تحلیل کامل از شرایط نشان می دهد که آگاهی عمومی، سیاست های ترافیکی مناسب برای یک شهر هوشمند و راه حل های سازگار با فرهنگ رانندگی شهر همگی گزینه هایی هستند که نقش مهمی در کاهش حجم ترافیک شهری ایفا می کنند. یکی از وسایل کارآمد برای کنترل عبور و مرور استفاده از دستگاه های فرماندهی و چراغ های راهنمایی و رانندگی می باشد.

دستگاه های فرماندهی چشمک زن یا فلاشر

در این روش همه مسیر ها به صورت چشمک زن عمل میکنند. رنگ چشمک زن هر مسیر به تنظیمات سیستم بستگی دارد و بهتر است که مسیرهای اصلی زرد و مسیر های فرعی قرمز چشمک زن باشد.
نمونه این محصول مثل فلاشر دو کاناله 2x1000w مدل STF110 شرکت رستاک پیشرو

 

دستگاه فرماندهی فلاشر

 

روش فیکس تایم

در روش فیکس تایم که در کنترلرهای قدیمی متداول بوده زمان سبز هر فاز در کلیه ساعات شبانه روز ثابت است مگر اینکه اپراتور توسط صفحه کلید یا ولوم نسبت به تغییر آن اقدام کند. در این روش زمان بندی چراغ ها تابع ساعات مختلف شبانه روز و یا تغییرات بار ترافیک نمی باشد.
انواع قدیمی این نوع دستگاه های فرماندهی آنالوگ بود ولی فیکس تایم های جدید مبتنی بر ریز پردازنده ها و در واقع دیجیتال هستند. مثل فیکس تایم ST1020 شرکت رستاک پیشرو

دستگاه فرماندهی فیکس تایم

روش پری تایم

در روش پری تایم زمان چراغ ها از روی یک جدول که داخل حافظه دستگاه قرار دارد به دست می آید. به این صورت که اپراتور بر اساس پیش بینی که از وضعیت ترافیک در ساعات مختلف دارد اقدام به تنظیم جداول زمان بندی میکند.
به طور معمول برای ساعات پیک زمانهای طولانی تر و برای ساعات خلوت زمانهای کوتاهتر تنظیم میگردد و برای نیمه شب تا صبح طرح چشمک زن انتخاب میگردد.
در روش پری تایم هر روز به تعدادی بازه زمانی به عنوان پریود و هر هفته به تعدادی روز و هر سال به تعدادی بازه زمانی به عنوان زون تقسیم بندی میشود.
طراحی این نوع سیستم های فرماندهی چراغ راهنمایی مبتنی بر ریز پردازنده ها می باشد. به عنوان نمونه دستگاه فرماندهی چهار زمانه ST1030 شرکت رستاک از این گروه میباشد. این دستگاه فرماندهی بر خلاف سیستمهای قدیمی امکانات گسترده ای جهت کنترل تقاطع در اختیار کاربر قرار میدهد از جمله امکان اجرای فاز های همپوشان و امکان کنترل هر گروه سیگنال به صورت مستقل از بقیه گروه سیگنالها و تنظیم خودکار ساعت سیستم بر اساس تغییر ساعت رسمی کشور در فروردین و شهریور ماه و …

دستگاه فرماندهی پری تایم

روش هوشمند محلی

در این روش زمان چراغ ها در هر لحظه بر اساس بار ترافیک تقاطع تنظیم میشود. سنسورهای نصب شده در مسیر ها میزان بار ترافیک را به دستگاه اعلام میکنند و دستگاه به طور هوشمند زمان سبز هر مسیر را وابسته به میزان بار کم یا زیاد میکند.
سنسورها (شناسگرها) میتواند از نوع حلقه مغناطیسی (لوپ) یا تصویری (ویدیو سنسور) باشد.
هر کدام از این سنسورها از طریق یک نوع ماژول واسط به کنترلر متصل میگردند. ویدیو سنسور از طریق ماژول STM400 و حلقه القایی از طریق ماژول های STM406 , STM402 به دستگاه های فرماندهی متصل می شوند.

 

دستگاه فرماندهی هوشمند محلی دستگاه فرماندهی هوشمند محلی کنترل ترافیک دستگاه فرماندهی هوشمند محلی رستاک پیشرو

 

دستگاه فرماندهی هوشمند محلی ST4045 شرکت رستاک پیشرو جهت کنترل تقاطع به صورت هوشمند محلی مناسب است.
در این دستگاه فرماندهی امکان برنامه ریزی دستگاه جهت اجرای طرح هماهنگ (موج سبز) و همینطور طرح پرش فاز وجود دارد.
در طرح هماهنگ زمان بندی تقاطع با تقاطع های مجاور هماهنگ میشود تا خودرو ها توقف کمتری داشته باشند و در طرح پرش فاز به گونه ای عمل میشود که فاز مربوط به مسیر های فرعی فقط در صورت وجود تقاضا ( حضور خودرو در مسیر) اجرا گردد.
یکی دیگر از قابلیت های این کنترلر که زمینه را برای برنامه ریزی بهتر و در نتیجه کنترل بهتر تقاطع فراهم میکند قابلیت اجرای
فازبندی متغییر در ساعات مختلف شبانه روز است. ( اجرای فاز شب و …) و همینطور امکان اجرای فاز های همپوشان.

دستگاه فرماندهی هوشمند محلی ST4045

دستگاه های فرماندهی هوشمند مرکزی

در روش کنترل هوشمند محلی توضیح داده شد که زمان بندی هر تقاطع متناسب با اطلاعات دریافتی از شناسگرها محاسبه و اعمال میگردد. این روش در تقاطع های شلوغ و پرتردد شهرهای بزرگ به تنهایی نمی تواند پاسخگو باشد از این لحاظ که رفتار یک تقاطع به صورت مستقل و ایزوله از بقیه تقاطع ها نمیتواند مورد ارز یابی قرار گیرد و جهت حصول نتیجه ، بهتراست که کل اطلاعات ترافیکی در یک سیستم واحد مورد تحلیل قرار گیرد و اطلاعات و فرامین لازم به صورت متمرکز تولید شده و برای تقاطع ها ارسال گردد ضمن اینکه وجود یک سیستم متمرکز و نظارت بر آن توسط اپراتورها و کارشناسان خبره در مواقع ضروری مثل مواقع بروز سوانح و یا زمان های عبور اسکورت و … امکان استفاده بهینه از حد اکثرظرفیت تقاطع را فراهم می سازد. از طرفی کل اطلاعات ترافیکی جمع آوری شده از سطح تقاطع ها و عملکرد اپراتورها به صورت پیوسته آرشیو میشود و تحلیل این اطلاعات را ه را برای بهینه کردن تنظیمات و زمانبندی ها هموار می سازد. موارد ذکر شده جز وظایف سامانه جامع کنترل مرکزی می باشد.
لازمه استفاده از سیستم هوشمند مرکزی وجود دستگاه فرماندهی از نوع هوشمند مرکزی و بستر ارتباط (ترجیها فیبر نوری) و سامانه جامع کنترل مرکزی می باشد.

به عنوان نمونه دستگاه هوشمند مرکزی ST7065 و هوشمند مرکزی ST5055 شرکت رستاک و سامانه جامع کنترل مرکزی این شرکت، در تصاویر زیر را مشاهده کنید.

دستگاه فرماندهی هوشمند مرکزی ST5055

دستگاه هوشمند مرکزی ST5055 دستگاه فرماندهی هوشمند مرکزی ST7065

دستگاه هوشمند مرکزی ST7065

 

محیط کنترلی دستگاه های هوشمند مرکزی بصورت زیر است:

کنترل دستگاه هوشمند مرکزی

 

کنترل تردد درگذر گاه عابر پیاده

گاهی لازم میشود که در یک معبر برخورد ویژه ای با تردد عابر داشته باشیم به عنوان مثال جلوی مدارس ، مساجد، بیمارستانها و ….
در ساعات خاصی تردد عابر پیاده قابل توجه است. جهت حفظ ایمنی عابران و پیشگیری از اختلال در مسیر تردد خودرو ها دستگاه فرماندهی خاصی لازم می باشد. این نوع دستگاه فرماندهی که با عنوان پوش باتن گذر گاه عابر پیاده هم شناخته میشود دارای سیستم اعلام صوتی و نوری و همچنین شاسی ثبت تقاضا می باشد.
به عنوان نمونه دستگاه ST1025 شرکت رستاک پیشرو

دستگاه فرماندهی عابر پیاده دستگاه فرماندهی عابرپیاده ST1025

 

برای اطلاع از انواع تجهیزات کنترل ترافیک و قیمت محصولات صنعتی و ترافیکی نظیر معکوس شمار ترافیکی و انواع چراغ راهنمایی رانندگی و دستگاه فرماندهی می توانید با مشاوران رستاک پیشرو اسپادانا، تماس حاصل فرمایید.

 

نوشته : مقالات ، نویسنده: آوین نت